صنعت بازیهای ویدئویی هر سال هیجانانگیزتر از قبل میشود و استودیوهای کوچک و بزرگ، دائماً در حال نوآوری و ارائهی عناوین متفاوت هستند. در سال ۲۰۲۵، ما با موجی از آثار جدید و ادامهی فرنچایزهای محبوب روبهرو خواهیم شد؛ از نقشآفرینیهای حماسی گرفته تا پلتفرمرهای مرموز و وحشتآور. در این مقاله، به معرفی ۱۴ عنوان بزرگ و موردانتظار میپردازیم که پیشبینی میشود طی سال ۲۰۲۵ (یا در حوالی آن) عرضه شوند. اگر میخواهید بدانید کدام بازیها میتوانند نسل جدید را بهشدت تحت تأثیر قرار دهند، با ما همراه باشید.
اکسی گیم با ارائه مجموعهای از خدمات متنوع استیم، تجربهای راحت و مقرونبهصرفه را برای گیمرها فراهم میکند. این خدمات شامل تهیه و فعالسازی بازیهای استیم، باز کردن اد فرند و مارکت، ریکاوری اکانت، اشتراک +DOTA و EA Play، طراحی پروفایل شخصیسازیشده، تغییر ریجن و رندوم کی است. با اکسی گیم دیگر نگران جزئیات فنی و مدیریت اکانت نباشید و تنها بر بازی و سرگرمی تمرکز کنید.
1. Grand Theft Auto 6: شاهکار همیشگی
نام GTA برای بسیاری از گیمرها هممعنا با آزادی عمل، ماجراجوییهای بزرگ و داستانهای جنایی مهیج است. با توجه به موفقیت عظیم GTA V و حمایت بیوقفه راکاستار (Rockstar) از آن، انتظار برای Grand Theft Auto 6 به اوج خود رسیده است.
بعد از یک دهه انتظار، GTA VI با نقشهی غولآسای خود در ایالت خیالی «لئونیدا» (الهامگرفته از میامی) و دو شخصیت اصلی به نامهای لوچیا و جیسون، وعده یک انقلاب در سبک جهان باز را میدهد. طبق گزارشات Bloomberg، این بازی اولین عنوانی است که بهطور خاص برای نسل جدید کنسولها طراحی شده و از فناوری Ray Tracing پیشرفته و هوش مصنوعی مبتنی بر ماشینلرنینگ برای NPCها استفاده میکند. اگر عاشق داستانهای جنایی و آزادی عمل بینهایت هستید، GTA VI قطعاً شاهکار سال ۲۰۲۵ خواهد بود.
شایعات دربارهی شهرها و خط داستانی: برخی شایعات از بازگشت Vice City و حتی امکان سفر به شهرهای دیگر حکایت دارند. راکاستار همواره محیطهایی با جزئیات باورنکردنی خلق کرده و این بار نیز احتمالاً با جهانبازی وسیعتر و زندهتر مواجه خواهیم شد.
مکانیکهای جدید: سری GTA طی سالها تکامل زیادی پیدا کرده است. احتمال میرود نسخهی ششم با سیستمهای پیشرفتهتر فیزیک، هوش مصنوعی و حتی راهکارهای تازهی تعامل با محیط عرضه شود.
چرا باید منتظرش باشیم؟ GTA 6 با هر خبری که منتشر میشود، طوفانی در شبکههای اجتماعی و وبسایتهای بازی به پا میکند. این سری همیشه جلوتر از زمان خود عمل کرده و احتمالاً بار دیگر تعریفی تازه از جهانباز ارائه خواهد داد.
2. Mafia: The Old Country: تولد دوباره سری مافیا
پس از سهگانهی معروف Mafia، که هر کدام بازیکنان را در بازهای تاریخی از جهان تبهکاری ایالات متحده قرار میداد، شایعات از ساخت نسخهی جدیدی با نام Mafia: The Old Country حکایت دارند.
این پیشدرآمد سری Mafia به دهه ۱۸۹۰ سیسیل بازمیگردد و خاستگاه خانوادههای مافیایی را بررسی میکند. بازی با ترکیب عناصر بقا و مدیریت منابع، تجربهای متفاوت از نسخههای پیشین ارائه میدهد. بهگفته توسعهدهندگان، تصمیمهای بازیکن در طول بازی، ساختار شهر و روابط بین خانوادهها را تغییر میدهد.
بازگشت به ریشهها: از نام این بازی میتوان حدس زد که داستان ممکن است در سرزمین مادری مافیای ایتالیایی یا ابتدای شکلگیری گروههای تبهکار در ایتالیا رخ دهد. این یعنی فضایی متفاوت از شهرهای آمریکایی و روایتی که بیشتر بر سنتها و فرهنگ ایتالیایی تکیه دارد.
گیمپلی و داستانسرایی سینمایی: سری Mafia همواره با حالوهوای سینمایی، دیالوگهای قوی و داستانهای پرتعلیق شناخته میشود. احتمال دارد در نسخهی جدید، تمرکز بر روابط خانوادگی، خیانتها و درگیریهای خونین در دل ایتالیا باشد.
چرا باید منتظرش باشیم؟ اگر واقعاً این بار قرار است به مهد مافیا در ایتالیا سفر کنیم، میتوانیم انتظار روایتی عمیق، محیطهایی باشکوه و تاریخچهای دقیق از شکلگیری مافیای کلاسیک را داشته باشیم.
3. Metal Gear Solid Delta: Snake Eater: بازگشت اسنیک
طرفداران متال گیر سالید خبر بازسازی یا نسخهی جدیدی از Metal Gear Solid 3: Snake Eater را مدتهاست دنبال میکنند. حال نسخهی تحت عنوان Metal Gear Solid Delta: Snake Eater با همکاری کونامی (Konami) در دست توسعه است تا خاطرهی یکی از بهترین عناوین تاریخ بازیهای ویدئویی را زنده کند.
بازسازی دقیق نسخه کالت سال ۲۰۰۴ با گرافیک نسل جدید! این بازی علاوهبر بهروزرسانی مدلها و انیمیشنها، گیمپلی را با مکانیکهای مدرن (مانند مخفیکاری پویا) سازگار کرده است. طرفداران قدیمی منتظر دوبله جدید و Cutsceneهای سینمایی هستند.
بازگشت به ریشهها: MGS 3: Snake Eater در زمان خود یک شاهکار بود که دنیای اکشن-مخفیکاری را متحول کرد. نسخهی Delta احتمالاً گرافیک نسل جدید، کنترلهای بهبودیافته و صداگذاری مدرنتری خواهد داشت؛ اما هستهی اصلی گیمپلی و داستانِ کلاسیک دست نخورده باقی میماند.
چالشهای پیش روی بازسازی: هواداران سری به شدت روی وفاداری به منبع اصلی حساس هستند. تیم سازنده باید ضمن حفظ جذابیتهای اصلی بازی، المانهای مدرن را نیز اضافه کند تا نسخهی بازسازی، هم برای طرفداران قدیمی و هم تازهواردان جذاب باشد.
چرا باید منتظرش باشیم؟ Metal Gear Solid Delta: Snake Eater فرصتی است دوباره برای تجربهی یکی از بهیادماندنیترین ماجراجوییهای اسنیک؛ آن هم با کیفیت و امکانات نسل جدید.
4. بازی Ghost of Yotei: سامورایی مدرن
اگر از طرفداران Ghost of Tsushima یا عناوین اکشن-ماجراجویی با فضای شرقی هستید، احتمالاً اخبار مربوط به Ghost of Yotei شما را هیجانزده خواهد کرد. این بازی، که هنوز اطلاعات زیادی از آن در دسترس نیست، ظاهراً دنبالهای معنوی یا اثری جدید با الهام از فرهنگ ژاپن فئودال به شمار میرود.
خالقان Ghost of Tsushima اینبار به سراغ جنگهای داخلی دورهی ادو در ژاپن رفتهاند. بازی با تمرکز بر مکانیکهای مخفیکاری پویا و نبردهای شمشیرزنی رئال، داستان یک رونین بیخانمان را روایت میکند که درگیر توطئههای سیاسی میشود. گرافیک خیرهکننده و سیستم آبوهوای پویا از نکات برجسته این عنوان است.
فضا و الهام: نام «Yotei» میتواند به کوه یوتهای در ژاپن اشاره داشته باشد که مناظر طبیعی باشکوهی دارد. این احتمال هست که بازی فضایی ترکیبی از اسطورهها، افسانهها و واقعیت تاریخی ژاپن را با هم ادغام کند.
گیمپلی: انتظار میرود گیمپلی Ghost of Yotei بیشتر بر مخفیکاری، مبارزات سامورایی و کاوش در محیطهای وسیع متمرکز باشد. اگر این بازی واقعاً از Ghost of Tsushima الهام گرفته باشد، حتماً باید منتظر اکشنی سینمایی و نبردهای شمشیری نفسگیر باشیم.
چرا باید منتظرش باشیم؟ علاقهی گیمرها به فرهنگ سامورایی، نینجا و اسطورههای ژاپن فئودال در سالهای اخیر افزایش یافته است. Ghost of Yotei میتواند یک ماجراجویی جدید و چشمنواز را در این فضا ارائه دهد.
5. بازی Death Stranding 2: روی دیگر سکه
هیدئو کوجیما (Hideo Kojima) با ساخت نسخهی اول Death Stranding نشان داد که همچنان به ایدههای نوآورانه و پیچیده علاقهمند است. حالا با دنبالهی این بازی خاص، قرار است بار دیگر مخاطبان را به دنیایی پسا-آخرالزمانی و پر از رمز و راز ببرد.
هیدیو کوجیما دوباره با یک اثر سورئال و فلسفی بازگشته است. در این دنباله، لوئیزیانا (با بازی Léa Seydoux) نقش اصلی را ایفا میکند و داستان حول محور «بازسازی آمریکا پس از فروپاشی» میچرخد. تریلر رسمی بازی نشاندهنده مکانیکهای جدیدی مانند سفر به فضا و موجودات عجیبتر از نسخهی اول است. اگر به تجربههای منحصربهفرد و داستانهای چندلایه علاقه دارید، این بازی برای شماست.
داستان و روایت سینمایی: Death Stranding با ترکیب روایی منحصربهفرد، سکانسهای سینمایی و حضور بازیگران معروف، اثری متفاوت را عرضه کرد. در قسمت دوم، احتمالاً ادامهی ماجراهای شخصیت «سم پورتر بریجز» (با بازی نورمن ریداس) را شاهد خواهیم بود؛ روایتی که ممکن است پیچیدهتر و تاریکتر باشد.
گیمپلی و مکانیکهای نوآورانه: بخش بزرگی از جذابیت Death Stranding به مکانیکهای خاص حمل و نقل بار، ارتباط بازیکنان از طریق دنیایی آنلاین و تأثیر محیط بر گیمپلی بازمیگشت. در دنباله، میتوان انتظار بهبود و گسترش این سیستمها را داشت.
چرا باید منتظرش باشیم؟ Death Stranding 2 فرصتی است تا بار دیگر به ذهن خلاق کوجیما سفر کنیم و با ایدههای متفاوتی مواجه شویم که در هیچ فرنچایز دیگری نمیتوان یافت.
6. بازی Doom: The Dark Ages: بازگشت به قرون وسطی جهنمی
نام Doom برای تمام علاقهمندان به سبک تیراندازی اولشخص (FPS) یک نوستالژی و نماد خشونت نفسگیر به شمار میرود. اما ظاهراً اید سافتور (id Software) قرار است در Doom: The Dark Ages گامی متفاوت بردارد.
این بار Slayer افسانهای به قرون وسطی سفر میکند تا با هیولاهای خونآشام و اژدهایان آتشین بجنگد! طبق افشاییات وبسایت Bethesda، این بازی علاوه بر سلاحهای کلاسیک مانند Super Shotgun، سلاحهای جدیدی مانند چکش گرانیتی و سپرهای پرتابل دارد. اگر عاشق اکشن پرسرعت و خونریزیهای اپیک هستید، Doom: The Dark Ages یک ضرورت است.
تغییر فضا و زمان: برخلاف نسخههای مدرن که در فضا یا ایستگاههای علمی-تخیلی جریان داشتند، شایعهها حاکی از آن است که این بار با یک تم قرونوسطایی یا دستکم الهامگرفته از آن روبهرو خواهیم بود. ممکن است شیاطین و هیولاها در قالبی تاریخیتر، اما همچنان وحشی و ترسناک، به جان بازیکن بیفتند.
تیراندازی و مبارزهی تنبهتن: اگرچه انتظار داریم جوهرهی سریع و خشن سری Doom حفظ شود، اما وجود سلاحهای سرد در کنار تفنگها و ابزارهای مدرن میتواند گیمپلی را دستخوش تحولی تازه و مهیج کند.
چرا باید منتظرش باشیم؟ سری Doom همیشه استانداردهای جدیدی در سرعت و خشونت بازیهای اکشن تعریف کرده است. تغییر زمان و مکان به «اعصار تاریک» میتواند ترکیب جذابی از وحشت، تیراندازی و مبارزه تنبهتن بیافریند.
7. بازی Borderlands 4: انفجار رنگها و خندهها
اگر به دنبال یک بازی شلوغ، شوخطبع و پر از غارت و تیراندازی هستید، قطعاً Borderlands را میشناسید. پس از موفقیت Borderlands 3، استودیو Gearbox روی نسخهی چهارم کار میکند تا بار دیگر طرفداران اکشن دیوانهوار را راضی کند.
بازگشت به سیاره پاندورا با طنز سیاه، سلاحهای دیوانهوار و شخصیتهای جدید! Borderlands 4 قول میدهد سیستم همکاری ۴ نفره را بهبود بخشد و برای اولینبار امکان ساخت سلاحهای کاملاً شخصیسازیشده را فراهم کند. بهگفته توسعهدهندگان در مصاحبه با GameSpot، این نسخه بزرگترین دنیای باز سری خواهد بود و دشمنان از هوش مصنوعی مبتنی بر رفتار بازیکنان استفاده میکنند.
داستان و کاراکترها: سری Borderlands همیشه با شخصیتهای جذاب و دیوانهای همراه بوده که در دنیایی پسا-آخرالزمانی با رگههایی از علمی-تخیلی زندگی میکنند. احتمال میرود Borderlands 4 هم با کاراکترهایی جدید و باسهای غولآسا، همان فرمول همیشگی را ادامه دهد.
سیستم لوت (Loot) و کوآپ: یکی از ستونهای اصلی Borderlands، وجود صدها هزار اسلحهی مختلف با قابلیتها و ظاهر منحصربهفرد است. در نسخهی چهارم، انتظار میرود سلاحها تنوع بیشتری داشته باشند و بخش چندنفرهی همکاری (Co-op) نیز جذابتر از قبل طراحی شود.
چرا باید منتظرش باشیم؟ Borderlands 4 قول میدهد همان حس و حال همیشگی سری را با پیشرفتهای گرافیکی، تنوع سلاح بیشتر و داستانی پرهیجان، برای نسل جدید بازیها ارائه کند.
8. بازی Assassin’s Creed Shadows: نینجاها وارد میشوند!
پس از موفقیت نسخههای مختلف Assassin’s Creed که هریک در دورهای تاریخی و منحصربهفرد روایت شدند، حالا ظاهراً یوبیسافت (Ubisoft) در تدارک ساخت عنوانی با فضای تاریکتر و رمزآلودتر با نام موقت Assassin’s Creed Shadows است.
بالاخره آرزوی دیرینه فنها محقق شد: یک Assassin’s Creed در ژاپن فئودالی با تمرکز بر فرهنگ نینجاها و ساموراییها! این بازی با دو شخصیت اصلی نائویا (نینجای زن) و تاکهشی (سامورایی غربی)، سیستم مخفیکاری و نبردهای شمشیرزنی را به سطح جدیدی میبرد. طبق مصاحبه Ubisoft با IGN، هوش مصنوعی دشمنان در این نسخه بهقدری پیشرفته است که حتی سایه شما هم میتواند لو برود!
دوران تاریخی رازآلود: طبق شایعات و اطلاعات غیررسمی، این نسخه ممکن است در دوران قرون وسطی تاریک یا در یکی از دورههای جنجالی تاریخ اروپا جریان داشته باشد؛ جایی که سایههای ترس و بیعدالتی، بستر مناسبی برای فعالیت قاتلان حرفهای ایجاد میکند.
گیمپلی و تغییرات احتمالی: احتمال میرود Assassin’s Creed Shadows با تکیه بر اِلِمانهای مخفیکاری پیشرفتهتر، تمرکز بیشتری بر اکتشاف، حل معماهای تاریخی و حتی برخورد با مظاهر ماوراءطبیعه داشته باشد. این تفاوتها میتواند تجربهای متمایز و هیجانانگیز در مجموعهای باشد که سالهاست در صدر لیست بازیهای ماجراجویی و اکشن قرار دارد.
چرا باید منتظرش باشیم؟ سری Assassin’s Creed همواره با روایتهای تاریخی منحصربهفرد شناخته میشود. اگر شایعات دربارهی فضای تاریک و تمرکز بر عناصر ترسناک درست باشد، Shadows میتواند یکی از متفاوتترین و جذابترین نسخههای این سری شود.
9. بازی Elden Ring: Nightreign: تاریکی بازمیگردد
پس از موفقیت گستردهی Elden Ring، شایعات از عرضهی یک نسخهی جدید یا بستهی توسعهیافتهای با نام موقت Nightreign خبر میدهند. استودیو فرامسافتور (FromSoftware) برای ساخت این عنوان محتمل، احتمالاً فرمول موفق قبلی را با محتوای بیشتر و چالشهای تازه ادامه خواهد داد.
محبوبترین بازی سال ۲۰۲۲ حالا با یک اکسپکشن عظیم بازمیگردد. Nightreign مناطق جدیدی مانند پادشاهی آسمانهای فراموششده را معرفی میکند و دشمنان جدیدی از اساطیر نورس دارد. بهگفته میازاکی در مصاحبه با Famitsu، این نسخه دشواری بالاتری دارد و سیستم مهارتها کاملاً بازطراحی شده است.
محیط جهانباز و اسرار پنهان: Elden Ring با دنیایی پهناور و پر از باسهای هیجانانگیز شناخته میشود. در صورت صحت این شایعات، Nightreign ممکن است مناطق جدید، باسهای دشوارتر و روایت تاریکتر را به علاقهمندان سبک سولزلایک ارائه کند.
تغییرات در مبارزه: میازاکی و تیمش دائماً در حال بهبود مکانیکهای مبارزه و افزودن اسلحههای منحصربهفرد هستند. اگر Nightreign یک بخش الحاقی یا نسخهی مستقل باشد، سلاحها و جادوهای جدید میتوانند تجربهی مبارزات را دگرگون سازند.
چرا باید منتظرش باشیم؟ دنیای Elden Ring نشان داد که ترکیب آزادی عمل، طراحی مراحل چالشبرانگیز و داستانسرایی مرموز میتواند میلیونها گیمر را شیفته کند. هر محتوای جدیدی در این دنیا، قطعاً هیجانانگیز خواهد بود.
10. بازی Little Nightmares III: کابوسهای کوچک بزرگتر میشوند
سری Little Nightmares با فضای وهمآلود و معماهای ترسناک خود، بسیاری از طرفداران سبک پلتفرمر و وحشت را شگفتزده کرد. حال با انتشار اخباری مبنی بر ساخت Little Nightmares III، هیجان بین هواداران بالا گرفته است.
این نسخه برای اولینبار امکان همکاری دو نفره را فراهم میکند. بازیکنان در نقش دو کودک گمشده در شهری پر از هیولاهای عجیب، باید با هم همکاری کنند تا از تلهها فرار کنند. فضا سازی جالب ترسناک و پازلهای خلاقانه، این بازی را به یکی از بهترینهای سبک horror تبدیل خواهد کرد.
مکانیکهای همکاری یا تکنفره: با توجه به نسخهی دوم که عناصر همکاری (Co-op) را تا حدی معرفی کرد، Little Nightmares III شاید مکانیکهای چندنفرهی بیشتری داشته باشد. بااینحال، تجربهی تکنفره و معماهای مبتنی بر فرار همچنان هستهی اصلی خواهند بود.
دنیای کابوسها و طراحی ترسناک: در هر نسخه از Little Nightmares، ما با محیطهایی تاریک و مملو از موجودات عجیب روبهرو شدهایم که گویی از عمیقترین ترسهای دوران کودکی الهام گرفته شدهاند. نسخهی سوم نیز احتمالاً این سنت را ادامه دهد.
چرا باید منتظرش باشیم؟
جو خفقانآور و هنری: طراحی مراحل در این سری همیشه حس یک کابوس کودکانه را القا میکند که هم دلهرهآور است و هم بهشدت زیبا.
معما و مخفیکاری: پیشروی در سایهها، دور ماندن از دید موجودات عجیب و حل پازلهای محیطی، بخشی جذاب از گیمپلی است.
داستان اسرارآمیز: وقایع پشت پردهٔ دنیای Little Nightmares معمولاً به شکل مبهم روایت میشود؛ لذا هر نسخه فرصت کشف رازهای بیشتری را فراهم میکند.
11. بازی Avowed: رقیب جدید The Elder Scrolls
یکی از جدیدترین پروژههای استودیو آبسیدین (Obsidian Entertainment) که پیش از این با ساخت آثاری مثل Pillars of Eternity و The Outer Worlds شهرت خود را به رخ کشیده است، Avowed نام دارد. این بازی نقشآفرینی اولشخص در دنیای Eora (همان دنیای مجموعهی Pillars of Eternity) روایت میشود.
خالقان Fallout: New Vegas اینبار با یک RPG فانتزی در دنیای Eora (همان دنیای Pillars of Eternity) بازگشتهاند. Avowed با ترکیب نبردهای اکشنمحور، سیستم انتخابهای اخلاقی پیچیده و دنیایی پر از اسرار، رقیبی جدی برای سری The Elder Scrolls محسوب میشود. تریلرهای رسمی نشان میدهند که بازیکنان میتوانند با ترکیب جادو و سلاحهای مختلف، سبک مبارزه منحصربهفرد خود را خلق کنند.
داستان و فضای بازی: Avowed بازیکنان را وارد یک دنیای فانتزی تاریک و اسرارآمیز میکند که مملو از جادو، موجودات افسانهای و فرهنگهای متنوع است. با توجه به سابقهی آبسیدین در قصهگویی قدرتمند، انتظار داریم این بازی روایتی عمیق و درگیرکننده داشته باشد.
گیمپلی و مبارزات: آبسیدین در Avowed احتمالاً ترکیبی از مبارزات تنبهتن با سلاحهای سرد و استفاده از طلسمها و جادوهای مرگبار را ارائه خواهد داد. از لحاظ نقشآفرینی، انتخابهای شما در طول بازی میتواند مسیری متفاوت را پیش رویتان بگذارد و سرنوشت شخصیت اصلی را تغییر دهد.
چرا باید منتظرش باشیم؟ Avowed همان چیزی است که طرفداران سبک نقشآفرینی عمیق انتظارش را دارند: دنیایی وسیع، آزادی عمل بالا و روایتی سازگار با انتخابهای بازیکن.
12. بازی Fable: افسانهها زنده میشوند
سری Fable سالهاست که توسط طرفداران مایکروسافت و نقشآفرینیهای ماجراجویانه مورد تحسین قرار گرفته است. حال استودیو Playground Games که ساخت عناوین Forza Horizon را بر عهده داشت، وظیفهی توسعهی نسخهی جدید Fable را در اختیار دارد.
بازسازی سری محبوب Fable با موتور گرافیکی Unreal Engine 5! این بازی ترکیبی از طنز بریتانیایی، انتخابهای اخلاقی و دنیای جهان باز پر از موجودات فانتزی است. طبق تریلر منتشرشده، بازیکنان میتوانند حتی با خرابکاری در محیط (مثل قطع درختان) بر روایت داستان تأثیر بگذارند.
دنیای فانتزی و طنز خاص: Fable به خاطر فضای فانتزی و طنز بریتانیاییاش شهرت دارد. در نسخهی جدید هم انتظار میرود با تعادل میان شوخطبعی و ماجراجویی جدی، شاهد جهانبازی باشیم که سرشار از شخصیتهای عجیب و شگفتانگیز است.
گزینههای اخلاقی و تأثیرگذاری: یکی از ویژگیهای کلیدی سری Fable، سیستم انتخابهای اخلاقی است که سرنوشت قهرمان و محیط اطرافش را تغییر میدهد. احتمالاً Playground Games با استفاده از فناوری نسل جدید، این مکانیک را عمیقتر و تأثیرگذارتر خواهد کرد.
چرا باید منتظرش باشیم؟ بازگشت یکی از مشهورترین سریهای اکشن/نقشآفرینی انحصاری ایکسباکس، نویدبخش تجربهای تازه در جهانی پر از جادو، ماجراجویی و تصمیمگیریهای سرنوشتساز است.
13. بازی Split Fiction: همکاری اجباری در دنیاهای موازی
توسعهدهنده: Hazelight Studios (خالق It Takes Two) برخلاف اطلاعات قبلی، Split Fiction یک بازی کاملاً کواپ است که توسط جوزف فارس (کارگردان پرحاشیه صنعت گیم) هدایت میشود. داستان بازی حول دو شخصیت اصلی میچرخد که در دو دنیای موازی (یکی تکنولوژیک و دیگری فانتزی) گیر افتادهاند و برای زندهماندن مجبور به همکاری هستند.
مکانیک منحصربهفرد تعامل بین دو دنیا: هر بازیکن در یک دنیای موازی عمل میکند، اما اقدامات او روی دنیای دیگری تأثیر مستقیم میگذارد.
سیستم پیشرفت مشترک: اگر یک بازیکن سلاحی در دنیای فانتزی بسازد، بازیکن دیگر در دنیای تکنولوژیک به امکانات دفاعی جدید دسترسی پیدا میکند.
طبق مصاحبه جوزف فارس با زوماگ، این بازی از هیچ حالت تکنفره پشتیبانی نمیکند و طراحی آن کاملاً حول محور همکاری دو نفر است. جالب است بدانید که این بازی بهمانند It Takes Two یک حالت Friend Pass خواهد داشت. موردی که به کاربران این امکان را میدهد که در صورت تمایل به خرید ساخته جدید هیزلایت و تجربه آن بهصورت دو نفره، تنها یک نفر از آنها بازی را بهصورت رسمی خریداری کند. همچنین بازی Split Fiction از حالت کراس پلی پشتیبانی خواهد کرد؛ به این معنی که کاربرهای پلی استیشن، ایکس باکس و کامپیوتر هم میتوانند بدون توجه به پلتفرمی که دارند، با هم مشغول تجربهی کوآپ بازی شوند.
چرا باید منتظرش باشیم؟ Split Fiction با مکانیک انقلابی همکاری اجباری در دو دنیای موازی، تجربهای را خلق میکند که هر حرکت شما مستقیم بر دنیای همتیمی تأثیر میگذارد. اگر عاشق چالشهای منحصربهفرد و داستانهای پرتعلیق هستید، این بازیِ شما را وادار میکند تا برای نجات، به همتیمی خود تکیه کنید!
14. بازی REANIMAL: تجربه همکاری ترسناک در دنیایی شیطانی
توسعهدهنده: Tarsier Studios(خالقان 2 و Little Nightmares 1)
استودیوی مستقل Tarsier که حالا پس از جدایی از Bandai Namco بهصورت مستقل فعالیت میکند، در گیمزکام ۲۰۲۴ از پروژه جدید خود به نام REANIMAL رونمایی کرد. این بازی که ترکیبی از المانهای امضا شده این استودیو (طراحی محیط منحصربهفرد و هیولاهای فراموشنشدنی) با مکانیکهای کواپ اجباری است، وعده یک تجربه ترسناک مشترک را میدهد که شبیه به تماشای یک فیلم ترسناک با دوستتان است!
چرا باید منتظرش باشیم؟
کواپ دو نفرهی منحصر به فرد: برخلاف بازیهای ترسناک سنتی، اینجا به همراه یک دوست در نقش دو قربانی در یک آزمایشگاه متروکه (با طراحی وهمآلود شبیه به Little Nightmares) گیر میافتید. همکاری شما برای حل پازلها و زندهماندن ضروری است، اما مراقب باشید؛ هیولاها از اختلاف نظرهای شما سوءاستفاده میکنند!
هیولاهای “واکنشگرا”: رفتار هیولاها براساس تعاملات بازیکنان تغییر میکند. مثلاً اگر یکی از بازیکنان جیغ بکشد یا نور چراغقوه را زیاد استفاده کند، هیولاها سریعتر و خشنتر میشوند!
تأثیرپذیری از It Takes Two: اگرچه فضای بازی کاملاً ترسناک است، اما مکانیکهای خلاقانه همکاری (مثل تقسیم وظایف در محیطهای پرخطر) یادآور بازی کواپ محبوب Hazelight Studios است.
داستان چندلایه: براساس تریلر منتشرشده، راز اصلی بازی حول آزمایشهای غیراخلاقی روی حیوانات و تولد موجوداتی میانجامد که مرز بین انسان و حیوان را از بین میبرد.
سخن پایانی
سال ۲۰۲۵ (یا حتی کمی زودتر و دیرتر از آن) قرار است دورهای پربار برای گیمرها باشد. از نقشآفرینیهای تاریک و پیچیده گرفته تا اکشنهای پر زدوخورد و ماجراجوییهای مخفیکارانه، بازیسازان مطرح دنیا دستپر به استقبال این سال خواهند آمد. اگرچه عرضهی دقیق هر یک از این بازیها ممکن است با تأخیر یا تغییر مواجه شود، اما مطمئناً شاهد عناوینی خواهیم بود که هر سلیقهای را راضی میکنند و نسل جدید کنسولها و کامپیوترهای شخصی را به چالش میکشند.
درنهایت، به یاد داشته باشید که بخش مهمی از لذت دنیای گیم، دنبالکردن اخبار و شایعات پیش از عرضهی رسمی بازیهاست. در این مسیر، میتوانید با مراجعه به سایت OXYGAME، از آخرین تغییرات و جزئیات هر عنوان مطلع شوید و از پلتفرم استیم خریداری کنید. فراموش نکنید: سال ۲۰۲۵ میتواند آغازگر عصر تازهای در بازیهای ویدئویی باشد؛ عصری که ماجراجوییهای بهیادماندنیاش را هرگز از خاطر نخواهید برد.